Account Studio esindaja Eero Käärik toob välja e-kaubandusega seotud viis kõige suuremat müüti ning pakub välja lahendusi, kuidas edukas ja toimiv e-pood püsti panna.
E-kaubanduses on kasutusel mitmeid erinevaid ärimudeleid – oma e-pood, mis võib olla omakorda päris eraldi äri, konventsionaalse poe lisafunktsioon või eraldi osakond. Osadel e-kaupmeestel on oma ladu ning mõningad kasutavad logistikafirma teenuseid. Toodete müügiks on võimalik kasutada suuri tuntud platvorme nagu Amazon või eBay. Paljud e-kauplused kombineerivad eelnevalt kirjeldatud lahendusi. Ettevõtetel mõtlemisruumi jätkub, et paika panna enda strateegia, kuna maailm on pidevas muutumises.
E-kaubanduse kohta liigub palju arvamusi ning omatakse erinevaid seisukohti. Mõningad on õiged, mõningad valed ja osad on kuskil vahepeal. Vaatame, mille teadmine on kõige olulisem, mis määrab edu ning milles tasub vähem vigu teha, et edukam olla.
Müüt 1: Netis on võimalik maha müüa ükskõik mida. Ei ole, kuna ostja on võrreldes tavakauplusega isegi valivam. Kaup peab olema korralik ja kvaliteet tagatud.
Müüt 2: E-poe loomine on lihtne ja odav, tasuta tarkvara püsti ja hakkame müüma. E-poe loomine on kindlasti palju lihtsam, kui klaasist ja betoonist pärispoe ehitamine. Kuid lihtsast ja odavast ning toimivast veebipoe loomisest on asi siiski kaugel. E-pood peab olema tehniliselt toimiv, kasutajasõbralik ning ilusa kujundusega. Lisaks tuleb võita klientide usaldus. E-pood peab olema korrektselt tehtud, kui seda ei suudeta, siis võiks jätta üldse tegemata. Alguses tuleb valida toimiv platvorm ning leida piisavate teadmiste ja kogemustega partner e-poe loomiseks ning tehniliselt käimas hoidmiseks.
Müüt 3: E-pood tiksub ise ja on passiivne tuluallikas. See on vale puha ning kõige suurem viga tehakse planeerimisel. E-poe pidevalt käigus hoidmiseks on vaja planeerida piisaval hulgal tööjõudu ja erinevaid teisi ressursse. Juba enne e-kaupluse loomist tasuks läbi mõelda põhilised protsessid:
- reklaamide avaldamine ja kampaaniad;
- kaupade vastuvõtt, ladustamine ja väljastamine;
- kliendi reklamatsioonide käsitlemine, tagastused, praagi vahetused;
- laoseisu jälgimine ja kauba hanked.
Müüt 4: Arvutid teevad kogu töö ära. Arvutid teevad palju tööd ära, aga mitte kõike. Ei tohi unustada, et ka e-kaupmehel on vaja tavalisele ettevõttele omaseid asju – raamatupidamine ja aruandlus, personali haldamine jms. Võimalus on kõik ise ära teha või teenus sisse osta. Tuleb otsustada, kas pidada ladu ja töötajaid ise või kasutada logistikakeskuse abi. Kas omada ise laoseisu või liidestada hulgimüüjatega ning müüa kellegi teise laos olevat kaupa. Kõik need küsimused on mõistlik läbi arutada kogenud partneriga ning planeerima peab nii, et hiljem oleks võimalik tegevuse skeeme korrigeerida. Tuleb valmis olla ka selleks, kui ettevõte kasvab kiirelt. Iga kaupmehe lootus ju on, et kasvab. See tähendab automaatselt erinevate töömahtude kasvu ning kui protsessidesse on jäetud väga palju käsitööd, siis see hakkab mingil hetkel nõudma palju lisatööaega, ettevõtmine niiöelda vajub oma raskuse all küüru.
Müüt 5: Kõike saab kerge vaevaga muuta. Muuta saab, aga eriti kerge see ei pruugi siiski olla. Kui alguses on liikuma hakatud põhimõtteliselt vales suunas, siis seda hiljem muuta on keeruline. Mõistlik on alguses valida selline lahendus, mis ei käi kohe üle võimete, aga mille puhul ei ole karta peatset „kinni jooksmist“. Tuleb säilitada mõistlikkus ning arvestada ka ettevõtte rahaliste võimalustega.
E-poe või veebipoe, kuidas keegi nimetab ja e-kaubandusega alustades tuleb hoolikalt läbi mõelda kogu äriprotsess ning piirduda ei tasu ainult poe fassaadiga. Algusest peale tuleb leida selline platvorm, mis toetab võimalikult suures ulatuses kogu äriprotsessi ja vältida tasub selliseid, mis eeldavad mingite andmete sisestamist või ümber kirjutamist kusagil äriprotsessis. Soovitan leida endale kindel ja usaldusväärne partner, kes suudab kogu protsessi ulatuses sulle nõu ja jõuga abiks olla.
2.Leia omale usaldusväärne partner
3.Vali platvorm millele oma äri ülesse ehitada
4.Prognoosi vajalikke tööjõu, lisakapitali ja muude ressursside vajadusi
5.Ole valmis pidevalt oma poodi muutma ja ajakohastama
6.Ole valmis oma kaupa reklaamima ja turundama